Total Pageviews

Saturday 22 September 2012

howLIFE?

#aku#

menjejak kaki di awal pagi 3 september 2012 ke suasana baru.
helaan nafas berat setelah menyalami abang..gentar terlukis di wajah.
satu senyuman menyapa di awal pagi.
'awak orang baru ya?' tanya kakak berbaju merah, dia tersenyum
'saya praktikal kat sini, hari ni lapor diri,' aku tersenyum 
'sekarang Perhimpunan Bulanan, awak tunggu kat dalam ya?' soalannya mesra.
'ya.' kaki melangkah kaku, sumbang. risau. 
bagaimana penerimaan aku disini, atmosfera yang sedikit serius aku rasakan
'ainatul?' soal seorang wanita, berbaju hijau.. tag di tudungnya terjelas nama 'Rosnah'
'ya saya.' aku bangun menyalami dirinya, dia tersenyum.
'saya bawa awak jumpa Pengarah ya?' soalnya sambil mengukir senyuman.
'baik Puan.' aku mengaku.

sebelum bertemu Pengarah Penjara Sungai Buloh, aku dikenalkan kepada staff di situ.
sapaan yang berbeza, ada yang dipanggil Tuan, Puan, CC, dan Kakak.
aku sedikit keliru.
pertemuan dengan Pengarah sedikit mengugupkan diri, rasanya wajah waktu itu sangat pucat.
'Tuan, ini pelajar praktikal..Ainatul Syahirah Ashaari,' Tutur Puan Rosnah sambil matanya meneliti surat di tangan. Aku berdiri menghadap Pengarah, sebaris senyuman yang sedikit serius. Saat itu gentar terasa penuh, ditemuduga dengan dikelilingi ramai Pengawai di situ, tak silap ada Koperal, Sarjan, Inspektor. 
'Selamat Datang ke Penjara Sungai Buloh.' Tuturnya lengkap. aku mengangguk.
'Kenapa awak nak praktikal kat sini?' Soal beliau, aku kaku.
'Saya nak tahu bagaimana pengurusan di sini dan publisiti di sini,' Jawapan itu singgah dari mana ilhamnya tak dapat aku telahkan, tetapi rasa sempurna.
'Saya akan hantar awak di setiap unit di sini untuk setiap minggu. Boleh?" Soal beliau.
Aku angguk, gentar rasa berkurang.

ini kad akses =) lepas habis intern kena pulangkan balik
menjejak kaki setiap hari ke 'Tembok Besi' sedikit berbeza dengan tanggapan pertama
alhamdulillah, penerimaan dari staff sangat senang.
Sapaan, teguran, nasihat dan juga nada mesra memudahkan aku melangkah di situ.
Protokol terhadap Pengawai Uniform juga aku pelajari.
Susunan jadual yang aku ikuti buat aku bersyukur setiap kali aku melngkah ke unit- unit pengurusan penjara.
Selesa.

"aina, awak tak dapat elaun kat sini. Kasih sayang, boleh?"




No comments: